Lolita

Move over Nabokov, in Club Lam’s nieuwste stuk komt Lolita zelf aan het woord. Geen mooie praatjes over knikkende knieën of liefdessonnetten. Na een halve eeuw vastgezeten te hebben in de mannelijke narratief van schrijver Vladimir Nabokov uit 1955, krijgt Lolita nu de ruimte om te vertellen hoe de seksualisering van haar jonge lichaam effect op háár heeft gehad. Drie afsplitsingen van het gelijknamige en getraumatiseerde personage – Lola, Dolly en Dolores – vertegenwoordigen elk een overlevingsmechanisme om te kunnen omgaan met de gebeurtenis. Terwijl de wereld in de fik staat en de thuisbezorger niet komt opdagen dealen de vrouwen met hun trauma’s en elkaar in een post-apocalyptische, patriarchale samenleving. De vrouwen groeien uiteindelijk naar elkaar toe. Tijd voor Lolita om het hef in eigen handen te nemen en haar verleden te ontgroeien.

“Ik wil alleen maar meer. Ik voel me zo’n focking millennial. Ik heb alles. En nog is het niet genoeg! Hoeveel moet ik opvullen in mijn leven om te ontsnappen aan de werkelijkheid? Hoeveel kleding ga ik kopen om eindelijk te weten wat ik aan moet trekken? Ik krijg paniekaanvallen als ik de wereld met beide ogen aan moet kijken. Ik stik nog voor er te veel CO2 in de lucht zit. Ik eet Tupperware bakjes nog voordat er teveel lastic in ons eten zit. Ik krijg focking kanker van het staren naar de straling van mijn laptop, telefoon, tv, WiFi router, Bluetooth speaker en AirPods.”

Actrices: Marloes IJpelaar, Ella KamerbeekAyla Çekin Satijn Tekst: Marloes IJpelaar

SPEELLIJST 2021

Credits
Concept & spel Marloes IJpelaar, Ella Kamerbeek & Ayla Çekin Satijn
Tekst Marloes IJpelaar
Beeldregie Deniz Campinar
Tekstcoaching Stephanie Koolen
Marketing/PR Brecht de Backer en Sze Man Ho
Zakelijke leiding Anne van Buuren
Fotografie Vivian Camphuysen, Juliette Buisman
Scenografie Julia Suyker
Vormgeving PR Renee Mes
Technische productie Rob Debets
Productieleiding Belle Lammers
Expositie Noor Houtakkers

Mede mogelijk gemaakt door VIA ZUID, De Domijnen, Gemeente Sittard-Geleen, Gemeente Utrecht, Lira Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, KF Hein Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fentener van Vlissingen Fonds, Kickstart Cultuurfonds

Met dank aan Marijke Schaap, Victorine Plante, Michelle Schrijnemakers, Manja Topper, Mikos Pieters, Andries Houtakkers